Lehetséges úgy szerződést kötni, hogy az Ügyfél nem jelenik meg az Ügyvédi irodában?

Lehetséges úgy szerződést kötni, hogy az Ügyfél nem jelenik meg az Ügyvédi irodában?

A válasz: igen

Már a Világjárvány előtt lehetőség volt rá, azonban kétség kívül a Covid- 19 járvány alatt terjedt el az okiratok – korábban személyes megjelenést igénylő – online módon, elektronikus hírközlő hálózaton keresztül történő aláírása.

A szerződés online módon történő aláírásának feltétele, hogy az aláíró fél is rendelkezzen a megfelelő számítógépes/telefonos rendszerekkel, programokkal.

A 2018-ban hatályba lépett új ügyvédi törvény lehetővé teszi az elektronikus hírközlő hálózaton keresztül, a mozgóképet, valamint a hangot egyidejűleg továbbító és rögzítő eszköz igénybevételével történő ügyvédi ellenjegyzést is. Az Ügyvédi Kamara többfajta rendszer használatát engedélyezi (ugyanakkor nem mindegyiket fogadja el).

Az Ügyvédi irodámban a skype útján történő aláírásnak van már több éves, kialakult és jól működő gyakorlata. Kaptam már aláírt iratokat Németországból, Svájcból, Olaszországból, Angliából és Amerikából is. Amerikából az aláírt iratok 3 munkanapon belül az irodámban voltak.

Az elektronikus hírközlő hálózaton keresztül történő ügyvédi ellenjegyzés (vagy skype-os ellenjegyzés) szabályait a Magyar Ügyvédi Kamara részletesen meghatározza és erről  - szükség esetén - az Ügyfelek is részletes tájékoztatást kapnak.  

A skype rendszeren keresztül történő aláírás és ellenjegyzés lényege, hogy az okiratot aláíró fél nem jelenik meg személyesen az ügyvéd előtt az ügyvédi irodában az okirat aláírása során.

Az eljárás az ügyvédi irodámban úgy zajlik, hogy előzetesen valamennyi aláíró féllel leegyeztetem a szerződés tervezetét.

Amikor a tervezetet valamennyi szerződő fél elfogadja, e-mail útján továbbítom a véglegesített okiratot a távol aláíró személy részére, aki a megadott példányban kinyomtatja az okiratokat.

Egy előre egyeztetett időpontban az aláíró féllel skype-on keresztül felveszem a kapcsolatot, amely során előttem írja alá a korábban kinyomtatott okiratokat.

Mindenekelőtt azonban az Ügyfél hozzájárulását kérem ahhoz, hogy az azonosítás és az aláírás folyamatáról felvételt készítsek és azt őrizzem. Ez ugyanis az online módon történő aláírás elengedhetetlen feltétele.

Ezt követően az Ügyfél távazonosítása történik, amely során a lakcímkártyára és a személyi igazolványára lesz szükség (megtekintésre kerül továbbá az adóigazolvány is).

A távazonosítást követően az okiratok aláírása történik az Ügyfél által, amelyet tehát az ügyvéd a skype rendszer útján végig figyelemmel kísér.

Az aláírást követően az Ügyfél az aláírt iratokat visszajuttatja az Ügyvédi irodába, ahol azt a másik fél is aláírja. 

Az okirat akkor lép hatályba, amikor azt, az okiratot legutoljára aláíró fél is ellátta aláírásával.

Ezt követően az Ügyvéd ellenjegyzi az iratokat és sor kerülhet sor az ingatlan – nyilvántartási eljárásra.

Ez az eljárás nagy segítség abban az esetben, ha valamelyik szerződő fél az Ügyvédi iroda székhelyétől távol lakik és nem tudja megoldani a személyes megjelenést, vagy az számottevő költséggel járna, illetve ha valamelyik fél külföldön tartózkodik és az aláírás időpontjában nem tud Magyarországra jönni.

 

Kapcsolat

Elérhetőségek

3400 Mezőkövesd
Szomolyai út 3.
Hungary